Kevin Lane Keller biografie en boeken

Kevin Lane Keller - Toolshero

Kevin Lane Keller (1956) is marketing professor en richt zich op naamsbekendheid en strategisch merkmanagement. Dankzij zijn ervaring met naamsbekendheid ontwierp Kevin Lane Keller het Brand Equity Model dat ook bekend is als Customer-Based Brand Equity Model (CBBE Model).

Biografie Kevin Lane Keller

Hij studeerde economie en wiskunde aan de Cornell Universiteit, behaalde een Master in bedrijfskunde aan de Carnegie-Mellon University. Uiteindelijke promoveerde Kevin Lane Keller op het gebied van marketing aan de Duke University.

In Kevin Lane Keller’s vorige banen werkte hij als consultant en adviseur voor bekende succesvolle merken als Disney, Ford, Proctor & Gamble, American Express, en Bank of America. Hij was ook trustee op het Marketing Science Institute, een non profit onderzoeksorganisatie op het gebied van aansluiting tussen marketingtheorie en bedrijfspraktijk.

Gratis e-book bij Toolshero

Daarnaast was Keller lid van de faculteit van de Graduate School of Business aan de Stanford Universiteit en was hoofd van de marketinggroep.

Op dit moment is hij werkzaam als lector bij de Master bedrijfskunde voor de vakken marketingmanagement en strategisch merkmanagement aan de Tuck School of Business van het Dartmouth college. In het verleden leidde hij ook marketingseminars voor topbestuurders van over de hele wereld en hij is een populaire inleidende spreker voor verschillende bedrijven.

Kevin Lane Keller is voornamelijk geïnteresseerd in onderzoek naar de manier waarop theorieën en concepten met betrekking tot consumentengedrag marketingstrategieën kunnen verbeteren. Zijn onderzoeken zijn gepubliceerd door grote marketingvakbladen zoals the Journal of Marketing, the Journal of Marketing Research, en the Journal of Consumer Research. Daarnaast was hij lid van de redactie van een aantal van deze vakbladen.

Hij is ook de auteur van Strategic Brand Management (2011, 2008), een tijdloze bestseller op het gebied van strategisch merkmanagement die bij anderen bekendstaat als de bijbel voor naamsbekendheid. Verder is Kevin Lane Keller medeauteur van Marketing Management (vanaf de 12e editie), een bestseller marketingboek dat is ontworpen door Phillip Kotler.

Kevin Lane Keller staat bekend als marketing- en naamsbekendheidsgoeroe. Volgens zijn studenten is de onderwijsstijl van professor Keller een perfecte mix van academische theorie en voorbeelden uit het echte bedrijfsleven. Momenteel houdt hij zich bezig met meerdere onderzoeken met betrekking tot het creëren, meten en beheren van merkwaarde (Branding).

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “Is marketing management an art or a science? Some marketing observers maintain that good marketing is more of an art and does not lend itself to rigorous analysis and deliberation. Others strongly disagree and contend that marketing management is a highly disciplined enterprise that has much in common with other business disciplines.”
  2. “You don’t spend ten years appealing to middle-aged women and then suddenly turn around and start trying to connect with 25-year-old women. You’re almost certainly going to alienate the people who have an investment in your brand, and there’s no guarantee you’re going to be successful with the new group.”
  3. “I can see why people have stopped hating them, but can’t see why people would start loving them.”

Publicaties en boeken van Kevin Lane Keller et al.

  • 2017. Managing the growth trade-off: Challenges and opportunities in luxury branding. In Advances in Luxury Brand Management (pp. 179-198). Palgrave Macmillan, Cham.
  • 2011, 2008. Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.
  • 2010. Brand equity management in a multichannel, multimedia retail environment. Journal of Interactive Marketing, 24(2), 58-70.
  • 2009. Building strong brands in a modern marketing communications environment. Journal of marketing communications.
  • 2009. Assessing long-term brand potential. Journal of Brand Management, 17(1), 6-17.
  • 2008. Best Practice Cases in Branding. Pearson Education India.
  • 2008. Strategic brand management: A European perspective. Pearson Education.
  • 2008. The structure of survey-based brand metrics. Journal of International Marketing, 16(4), 29-56.
  • 2006. Brands and branding: Research findings and future priorities. Marketing science, 25(6), 740-759.
  • 2006. Linking brand equity to customer equity. Journal of service research, 9(2), 125-138.
  • 2006. The importance of corporate brand personality traits to a successful 21st century business. Journal of Brand Management, 14(1-2), 74-81.
  • 2006. How social-cause marketing affects consumer perceptions. MIT Sloan Management Review, 47(2), 49.
  • 2004. Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities. Journal of retailing.
  • 2004. A roadmap for branding in industrial markets. The Journal of Brand Management, 11(5), 388-402.
  • 2003. The marketing advantages of strong brands. The Journal of Brand Management.
  • 2003. Marketing management. Analyse, Planung, Umsetzung und.
  • 2003. Brand synthesis: The multidimensionality of brand knowledge. Journal of consumer research, 29(4), 595-600.
  • 2003. Brand familiarity and advertising repetition effects. Journal of consumer research.
  • 2003. Building, measuring, and managing brand equity. Aufl., Upper Saddle River.
  • 2003. Brand equity dilution. MIT Sloan Management Review, 45(1), 12.
  • 2003. Understanding brands, branding and brand equity. Interactive Marketing, 5(1), 7-20.
  • 2003. How do brands create value?. Marketing management, 12(3), 26-26.
  • 2002. Building brand equity through corporate societal marketing. Journal of Public Policy & Marketing.
  • 2002. Branding and brand equity. Handbook of marketing.
  • 2002. Relating brand and customer perspectives on marketing management. Journal of Service Research, 5(1), 13-25.
  • 2002. Three questions you need to ask about your brand. Harvard business review, 80(9), 80-89.
  • 2001. Building customer-based brand equity: A blueprint for creating strong brands.
  • 2001. Mastering the marketing communications mix: Micro and macro perspectives on integrated marketing communication programs.
  • 2000. The brand report card. Harvard Business Review.
  • 1999. Brand mantras: Rationale, criteria and examples. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 43-51.
  • 1999. Measuring brand power: validating a model for optimizing brand equity. Journal of product & brand management, 8(3), 170-184.
  • 1999. Managing brands for the long run: Brand reinforcement and revitalization strategies. California management review, 41(3), 102-124.
  • 1998. The effects of brand name suggestiveness on advertising recall. The journal of marketing, 48-57.
  • 1998. The impact of corporate marketing on a company’s brand extensions. Corporate Reputation Review, 1(4), 356-378.
  • 1997. Managing the corporate brand: the effects of corporate marketing activity on consumer evaluations of brand extensions. na.
  • 1996. Evaluating diversity training: 17 ready-to-use tools. San Diego, Ca.
  • 1993. Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. the Journal of Marketing, 1-22.
  • 1993. Interpreting cross-cultural replications of brand extension research. International Journal of Research in Marketing, 10(1), 55-59.
  • 1992. The effects of sequential introduction of brand extensions. Journal of marketing research, 35-50.
  • 1991. Memory and evaluation effects in competitive advertising environments. Journal of Consumer Research, 17(4), 463-476.
  • 1991. Cue compatibility and framing in advertising. Journal of Marketing Research, 42-57.
  • 1990. Consumer evaluations of brand extensions. The Journal of Marketing, 27-41.
  • 1989. The information processing of coordinated media campaigns. Journal of Marketing Research, 26(2), 149.
  • 1987. Memory factors in advertising: The effect of advertising retrieval cues on brand evaluations. Journal of Consumer Research.
  • 1987. Effects of quality and quantity of information on decision effectiveness. Journal of consumer research.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2017). Kevin Lane Keller. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kevin-lane-keller/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 17/07/2017 | Laatste update: 26/09/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kevin-lane-keller/”>Toolshero: Kevin Lane Keller</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Tags:

Geef een reactie