Patrick Lencioni biografie, quotes en boeken

Patrick Lencioni - Toolshero

Patrick Lencioni (1965), ook wel ‘Pat’ genoemd, is een Amerikaanse bestsellerauteur, spreker en adviseur. Hij is de oprichter en CEO van The Table Group, een managementadviesbureau dat bedrijven helpt de gezondheid van hun organisatie te verbeteren. Patrick Lencioni is vooral bekend van zijn boek ‘The Five Dysfunctions of a Team’. Hierin beschrijft hij zijn managementmodel ‘The Lencioni Trust Pyramid’. Pats nieuwste boek is getiteld ‘The 6 Types of Working Genius’, vergelijkbaar met de titel van zijn podcast ‘The Working Genius’.

Biografie Patrick Lencioni

Patrick Lencioni werd geboren in 1965 en groeide op in Bakersfield, Californië. Hij behaalde zijn diploma voor Industrieel Ingenieur aan de Universiteit van Californië in Berkely en begon zijn professionele carrière bij managementadviesbureau Bain & Company. Voordat hij zijn eigen bedrijf oprichtte, werkte hij ook bij Oracle Corporation en bij Sybase, als Vice-President Organization Development.

In 1997 richtte Lencioni The Table Group op, een managementadviesbureau dat zich richt op de gezondheid van organisaties en de ontwikkeling van managementteams. Lencioni staat bekend als een pionier van de ‘organizational health movement’, die leiders helpt om hechte teams en betrokken medewerkers te ontwikkelen. Als auteur en spreker deelt Pat zijn kennis over leiderschap, teamwerk en organizational health wereldwijd.

Gratis e-book bij Toolshero

De Vijf Frustraties van een Team en de Piramide van Lencioni

Patrick Lencioni schreef in totaal 13 boeken, die in meer dan 30 talen zijn vertaald en waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. Zijn bekendste boek ‘The Five Dysfunctions of a Team’ – in het Nederlands vertaald naar ‘De Vijf Frustraties van een Team’ – behandelt werkteamdynamiek en biedt oplossingen voor betere teamprestaties.

In dit boek wordt de Piramide van Lencioni (Lencioni Trust Pyramid) beschreven, een krachtig hulpmiddel voor teammanagement, groepsdynamiek en teambuilding.

De vijf frustraties van een team zijn afwezigheid van vertrouwen, angst voor conflicten, gebrek aan inzet, vermijden van verantwoordelijkheid en onoplettendheid naar resultaten. Deze komen overeen met de lagen van de Piramide van Lencioni (van onder naar boven): vertrouwen, productieve conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaten.

Lencioni stelt dat zijn model zowel negatief als positief geïnterpreteerd kan worden. Kenmerkend voor een piramide is dat de onderste laag het grootst en belangrijkst is. Om een team echter effectief te laten functioneren, moet aan alle lagen en vereisten worden voldaan.

Spreker

Als keynote spreker heeft Patrick Lencioni lezingen gehouden voor miljoenen mensen over de hele wereld, waarbij hij onderwerpen besprak rondom leiderschap, organisatieverandering, teamwerk en bedrijfscultuur. Fortune Magazine noemde hem een van de ‘tien nieuwe goeroes die je moet kennen’ en The Wall Street Journal omschreef hem als ‘een van de meest gevraagde sprekers in Amerika’.

Zijn keynote lezingen en programma’s gaan onder meer over de voordelen van een gezonde organisatie, het niet goed functioneren van teams, de ideale teamspeler en de waarheid over medewerkersbetrokkenheid.

Lencioni heeft ook een TED-talk gehouden, getiteld ‘Ben jij een ideale teamspeler?’, die meer dan 800.000 keer bekeken werd. In deze lezing getuigt Pat dat in een teamgerichte wereld nederig, ambitieus en slim zijn de sleutel tot succes vormen.

Lencioni presenteert bovendien twee podcasts: ‘At The Table with Patrick Lencioni’ en ‘The Working Genius’. Laatsgenoemde helpt mensen hun natuurlijke gaven te identificeren en vreugde en vervulling te vinden in hun werk en leven. Eerstgenoemde biedt praktisch advies voor dagelijkse leiders, over onderwerpen die verband houden met de arbeidswereld.

Privéleven

Patrick Lencioni woont momenteel in de San Francisco Bay Area, met zijn vrouw en vier zonen. Hij is een actief kerklid en mede-oprichter van Amazing Parish. Dit is een non-profitorganisatie die pastors en parochieleiders ondersteunt met gratis middelen, webinars en adviesdiensten om hun leiderschap, en daarmee hun parochies, te verbeteren.

Net worth / vermogen

Het nettovermogen van Lencioni in 2024 wordt volgens People Ai geschat op 5,89 miljoen dollar.

Word lid van Toolshero

Quotes van Patrick Lencioni

  1. “At the heart of every great movie is conflict. It’s the same with a meeting. There should be conflict and tension.”
  2. “Conflict is the pursuit of truth.”
  3. “Ego is the ultimate killer on a team”
  4. “Executives must put the needs of the higher team ahead of the needs of their departments.”
  5. “For organizations seriously committed to making teamwork a cultural reality, I’m convinced that ’the right people’ are the ones who have three virtues in common – humility, hunger, and people smarts.”
  6. “Great teams argue. Not in a mean-spirited or personal way, but they disagree when important decisions are made.”
  7. “Great teams do not hold back with one another. They are unafraid to air their dirty laundry. They admit their mistakes, their weaknesses, and their concerns without fear of reprisal.”
  8. “If everything is important, then nothing is.”
    “If people don’t weigh in, they can’t buy in.”
  9. “If we don’t trust one another, then we aren’t going to engage in open, constructive, ideological conflict.”
  10. “If you could get all the people in an organization rowing in the same direction, you could dominate any industry, in any market, against any competition, at any time.”
  11. “If you want to lead, you better love people. Even if you don’t like them, you have to love them enough to tell them the truth.”
  12. “It’s as simple as this. When people don’t unload their opinions and feel like they’ve been listened to, they won’t really get on board.”
  13. “Most organizations exploit only a fraction of the knowledge, experience, and intellectual capital that is available to them.”
  14. “No one on a cohesive team can say, Well, I did my job. Our failure isn’t my fault.”
  15. “Not finance. Not strategy. Not technology. It is teamwork that remains the ultimate competitive advantage, both because it is so powerful and so rare.”
  16. “Politics is when people choose their words and actions based on how they want others to react rather than based on what they really think.”
  17. “Remember teamwork begins by building trust. And the only way to do that is to overcome our need for invulnerability.”
  18. “So many people there are so concerned about being socially conscious and environmentally aware, but they don’t give a second thought to how they treat the guy washing their car or cutting their grass.”
  19. “Some people are hard to hold accountable because they are so helpful. Others because they get defensive. Others because they are intimidating. I don’t think it’s easy to hold anyone accountable, not even your own kids”
  20. “Success is not a matter of mastering subtle, sophisticated theory but rather of embracing common sense with uncommon levels of discipline and persistence.”
  21. “Team members need to be able to admit their weaknesses and mistakes, to acknowledge the strengths of others, and to apologize when they do something wrong.”
  22. “Team synergy has an extraordinary impact on business results.”
  23. “Teamwork is a strategic decision.”
  24. “Teamwork is not a virtue. It is a choice—and a strategic one.”
  25. “Teamwork requires some sacrifice up front; people who work as a team have to put the collective needs of the group ahead of their individual interests.”
  26. “The enemy of accountability is ambiguity”
  27. “The fear of conflict is almost always a sign of problems.”
  28. “The majority of meetings should be discussions that lead to decisions.”
  29. “There is no such thing as too much communication.”
  30. “Trust is knowing that when a team member does push you, they’re doing it because they care about the team.”
  31. “Trying to design the perfect plan is the perfect recipe for disappointment.”
  32. “What clients are really interested in is honesty, plus a baseline of competence.”
  33. “When there is trust, conflict becomes nothing but the pursuit of truth, an attempt to find the best possible answer.”
  34. “When truth takes a backseat to ego and politics, trust is lost.”
  35. “Where there is humility, there is more success, and lasting success.”

Boeken and publicaties van Patrick Lencioni et al.

  • 2022. The 6 types of working genius: a better way to understand your gifts, your frustrations, and your team. BenBella Books.
  • 2020. The motive: Why so many leaders abdicate their most important responsibilities. John Wiley & Sons.
  • 2018. How to spot ideal team players. Servant leadership in action: How you can achieve great relationships and results, 1735-1760.
  • 2016. The ideal team player: How to recognize and cultivate the three essential virtues. John Wiley & Sons.
  • 2015. The truth about employee engagement: A fable about addressing the three root causes of job misery. John Wiley & Sons.
  • 2013. Building a Healthy Organization. School Administrator, 70(2), 39-43.
  • 2012. The five dysfunctions of a team: Team assessment. John Wiley & Sons.
  • 2012. The advantage: Why organizational health trumps everything else in business. John Wiley & Sons.
  • 2011. Overcome Team Dysfunction.”. Velocity (13), 3(7).
  • 2010. The five temptations of a CEO: A leadership fable. John Wiley & Sons.
  • 2010. The five dysfunctions of a team: A leadership fable. John Wiley & Sons.
  • 2010. Getting naked: A business fable about shedding the three fears that sabotage client loyalty (Vol. 33). John Wiley & Sons.
  • 2010. Death by meeting: A leadership fable… about solving the most painful problem in business. John Wiley & Sons.
  • 2009. Monday events. Healthcare Financial Management, 63(6), SS19-SS19.
  • 2008. The 3 Big Questions for a Frantic Family: A Leadership Fable… About Restoring Sanity To The Most Important Organization In Your Life. Jossey-Bass.
  • 2007. The five dysfunctions of a team: Participant Workbook (Vol. 8). John Wiley & Sons.
  • 2006. Silos, Politics and Turf Wars: A Leadership Fable About Destroying the Barriers That Turn Colleagues Into Competitors. Jossey-Bass.
  • 2005. Overcoming the five dysfunctions of a team: A field guide for leaders, managers, and facilitators (Vol. 16). John Wiley & Sons.
  • 2003. The trouble with teamwork. Leader to leader, 2003(29), 35-40.
  • 2002. Make your values mean something. Harvard business review, 80(7), 113-117.
  • 2002. The Five Dysfunctions of A Team. Jossey-Bass.
  • 2000. The Four Obsessions of an Extraordinary Executive: A Leadership Fable. Jossey-Bass.
  • 1998. The Five Temptations of a CEO: A Leadership Fable. Jossey-Bass.

Citatie voor dit artikel:
Baas, S. (2024). Patrick Lencioni. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/patrick-lencioni/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 03/05/2024 | Laatste update: 03/05/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/patrick-lencioni/”>Toolshero: Patrick Lencioni</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Sheryl Lynn Baas
Article by:

Sheryl Lynn Baas

Sheryl Lynn Baas is onze Communicatiemanager bij Toolshero en je herkent haar misschien wel van onze video's. Sheryl’s academische achtergrond ligt in de Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie en ze is de oprichter van de Sheryl Lynn Foundation, een stichting voor kinderen en educatie op de Filipijnen. Ze is een manusje-van-alles en deelt verder haar gaven als spiritueel coach, presentator en DJ. Leuk weetje: Sheryl is voormalig Miss Nederland 2006.

Tags:

Geef een reactie